انواع روش های برش مواد در صنایع مختلف

برش یکی از مهم ترین بخش های صنعت است. در صنایع مختلف از روش های متعددی برای برش انواع ورق ها و مواد اولیه استفاده می شود. امروزه برش با دستگاه گیوتین، برش آبی، برش cnc و… جز پرکاربردترین متد های برش به حساب می آیند. در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با انواع روش برش در صنعت آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

انواع روش های برش مواد در صنایع مختلف

برش دستی

در این روش، از نیرو دست برای برش و فرم دهی به انواع ورق های فلزی استفاده می شود. برش دستی دارای محدودیت های بسیار زیادی است و تنها برای شکل دهی و قطع ورق های نازک کاربرد دارد. انواع روش های برش دستی عبارت اند از:

  • برش با اره‌

در این روش تکنسین ها با استفاده از اره های مخصوص مانند اره های دایره ای، اره های نواری و…، ورق ها را به شکل دلخواه برش می دهند.

  • انواع روش های برش مواد در صنایع مختلفبرش با تراشکاری

در این روش ابزار های دنده دار بر روی مواد (ورق ها) اعمال می شوند تا آن ها را به شکل دلخواه برش دهند.

  • چکش

در برخی از صنایع برای برش و شکل دهی به ورق های فلزی از چکش های مخصوص استفاده می شود.

برش مکانیکی

استفاده از برش مکانیکی مانند دستگاه گیوتین، یکی از بهترین و در عین حال موثرترین روش ها برای برش انواع ورق های فلزی است. با استفاده از برش مکانیکی دقت و سرعت برش به حد چشم گیری افزایش پیدا می کند. متداول ترین دستگاه های برش مکانیکی عبارت اند از:

  • پرس برک

پرس برک در صنعت فلزی کاری، بسیار کاربرد دارد. این دستگاه با اعمال فشار بسیار زیاد بر سطح ورق های فلزی آن ها را به شکل دلخواه برش می دهد. همچنین این دستگاه ها برای شکل دهی نیز بسیار مناسب هستند.

  • گیوتین

دستگاه گیوتین دارای انواع بسیار مختلفی است. اما به طور کلی این دستگاه ها با اعمال نیرو و با کمک تیغه های بسیار تیزی که دارند، به برش و شکل دهی قطعات فلزی می پردازند.

برش قطعات فلزی با دستگاه گیوتین

 برش حرارتی

استفاده از متد های حرارتی یکی از محبوب ترین روش های برش در صنعت است. برای این کار می توان از متد های مختلفی استفاده کرد. در ادامه مهم ترین روش های برش حرارتی ورق های فلزی در صنعت را برای شما ذکر کرده ایم.

  • برش با لیزر

در این روش از لیزر های مخصوص برای برش دادن ورق های فلزی استفاده می شود. روش برش با لیزر برای ایجاد شکل های پیچیده که نیاز به دقت و ظرافت بالایی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • برش قطعات فلزی با دستگاه گیوتینبرش با پلاسما

در این روش، برای برش ورق های مختلف و ایجاد قطعات دلخواه از گازهای یونیزه و اشعه‌ی الکتریکی استفاده می شود.

  • برش اکسیژنی

برش با اکسی اسیژن یکی از جدید ترین متد های برش در صنعت شناخته می شود. در این روش برای تولید قطعات فلزی از طریق برش از ترکیب اکسیژن و گاز سوزان در دمای بالا استفاده می شود.

برش سی ان سی

در سال های گذشته استفاده از دستگاه برش سی ان سی بسیار رواج پیدا کرده است. در این روش برای ایجاد برش های بسیار دقیق و تکرار پذیر از دستگاه‌ های کنترل عددی استفاده می شود. سرعت و دقت برش قطعات در این روش بسیار بالا است.

برش آبی

برش آبی یکی از محبوب ترین و پر کاربردترین روش ها برای برش قطعات و ورق های فلزی در صنعت است. در این روش تکنسین ها از جت‌ های آب با فشار بسیار بالا برای برش مواد استفاده می کنند. همانند برش لیزر، استفاده از برش آبی نیز دقت و کیفیت کار را به طور چشم گیری بالا می برد.

برش به روش واترجتبهترین روش برش در صنعت

هرکدام از انواع روش های برش که در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم، ویژگی و کاربرد های منحصر به فرد خود را دارند و در زمینه های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل نیز نمی توان یک روش را به عنوان بهترین روش برش در صنعت نام برد. به همین خاطر شما هم بهتر است مطابق با زمینه کاری خود و نیازی که به برش موارد مختلف دارید، تشخیص دهید کدام دستگاه برایتان بهتر است.

شایان ذکر است که امروزه استفاده از روش های برش مکانیکی به خصوص گیوتین و همچنین دستگاه پرس برک به دلیل هزینه کم و دقت و سرعت بالا، بسیار رایج است.

کلام آخر

اگر شما هم برای انجام کار های خود به یک دستگاه برش نیاز داشتید، می توانید با کلیک بر روی این لینک وارد بخش فروش شرکت ماشین سازی ایرجی شده و در بین انواع مختلفی از دستگاه های برش مانند پرس برک، cnc، گیوتین و… محصول مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و قیمت اقتصادی تهیه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *